mandag 10. april 2017

God påske!

Da er påsken her! Det betyr krim og påskenøtter på TV, en god bok (helst krim der også), godteri, god mat og late dager. Huset pyntes med gule ting, kyllinger og harer, og barna ser fram til påskeegg og mer godteri. Som for julen, har påsken blitt en høytid som betyr alt annet enn Jesus korsfestelse for mange. Men etterhvert som kristendommen har fått en mindre plass i det norske samfunnet, lever fortsatt de kristne høytidene i beste velgående.


Jeg skal forsøke å skrive endel påskeinnlegg denne uka, hvor jeg tar for meg forskjellige sider av ... ja, påsken... Selv husker jeg mest fra det jeg lærte på skolen og litt fra TV, om hva Jesus foretok seg denne uken for noen tusen år siden. Det begynner å bli noen år siden og det er utrolig mye som har gått i glemmeboken. Andre ting vet jeg ingenting om. Hvorfor pynter vi med kyllinger, henger opp egg i en bjørkekvist og hvor kommer påskeharen fra? Hva med den tradisjonelle påskesteika og påskeegget?

I dette innlegget vil jeg kort ta for meg den kristne rammen rundt påsken. Påskeferien er jo en bevegelig helligdag. Det jeg aldri klarer å huske, er hvorfor den er det. Det er slik info som aldri noensinne klarer å feste seg i min hjerne, samme hvor mange ganger jeg leser det eller blir det forklart (i samme kategori finner man også hvilken vei klokka skal flyttes om våren/høsten). Da må man jukse og ty til Wikipedia. For det er en egen påskeformel som beregner når påsken kommer, og den har en syklus på hele 5,7 millioner år!

Men altså, påskeformelen. Det heter så enkelt (og for meg, tydeligvis vanskelig) at første påskedag faller på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Det er i allefall den enkle måten og si det på. Vil man ha alle de mer kompliserte beregningene, så google it. For når det begynner slik som dette, så går øynene mine i kryss og hjernen min skriker NEI:
«Påsken er den søndagen som følger den fjortende dagen til den månen som oppnår denne alderen på den 21. mars eller umiddelbart deretter.»
Så da har vi plassert påsken, og i 2017 faller første påskedag på den 16. april. Den tidligste datoen påskedagen kan ende opp på, er 22. mars og den seneste er 25. april. Påsketiden varer helt frem til pinse, men selve påsken feirer vi i den uken som egentlig har fått navnet den stille uken, fra palmesøndag til påskedagen (eller egentlig fra den ukjente lasaruslørdag, dagen før palmesøndag). Påskeuka varer kun fra påskedagen til 2. påskedag. Fra gammelt av feiret man mest sannsynlig kun påskedagen, men feiringen ble større for å følge hele Jesus sin lidelseshistorie. For de som har glemt det, går historien slik (meget kort fortalt):
  • Palmesøndag - Jesus kommer ridende inn i Jerusalem, og folket legger palmeblader på veien   foran ham.
  • Skjærtorsdag - Jesus siste måltid med disiplene, hvor Judas sviker Jesus.
  • Langfredag - Jesus blir korsfestet og dør på korset.
  • Påskedagen - Jesus oppstandelse
Her på gården blir det en fredelig hjemmepåske. Foreløpig lover været godt, så satser på at det fortsetter slik utover uken. Selv elsker jeg den friske, gule fargen som nå dekorerer stua og jeg kan ikke takke nei til all den gode maten jeg har i vente (så får jeg skyve den berømmelige slankingen, som jeg har skjøvet på siden jul, til etter påske).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...