mandag 31. oktober 2016

Knask eller knep?

Da var dagen hvor lykkelige barn har kledd seg ut og  mange voksne har irritert seg over at disse barna har dukket opp.



La oss gjøre det helt klart med en gang: Halloween kommer til å dukke opp 31. oktober hvert eneste år fremover og vi kan bare gi opp. Samme hvor mye vi kommer til å rope opp om at vi heller vil ha julebukk, så har halloween kommet for å bli. Det er etablert og vår ferskeste generasjon kommer til å fortsette med det. Det spiller ingen rolle om vi hyler om markedskrefter osv, barna elsker dagen og slik er det. Jeg vet om endel voksne barn som elsker dagen, eller i det minste festen som mange arrangerer på denne tiden.


Vi er ikke så veldig glad i forandringer her på berget. Det skal være slik det alltid har vært. Men om vi ser på mange av tradisjonene vi har her i landet, så er det veldig få urnorske. De fleste har andre opprinnelser enn Norge. Bare se på primstaven vår og merkedagene jeg tar for meg på bloggen. Ingen der har norsk opprinnelse foreløpig, den nærmeste dagen er fra Sverige. Men vi er ganske gode til å gjøre tradisjonene til våre egne og jeg mistenker at det klarer vi etterhert med halloween også. Vi har jo allerede hallovenn-arrangementene.


Selv har jeg hatt et litt delt i forhold til halloween, men det vokser på meg. Jeg liker det å skulle pynte til dagen. Jeg liker å ha en litt skummel dag og kunne gjerne tenkt meg å gjort litt mer ut av det her hjemme. Jeg kjenner litt på barnet i meg. Jeg ser gleden i barnas øyne når de skal ut med bøttene sine. Selv setter jeg alltid klart litt godteri, som jeg ender opp med å spise selv. Hit kommer det nemlig ingen!

Da ble det godterier på meg i år igjen... En usunn tradisjon
for en stakkar som er på slanker'n!


Men, jeg ser også utfordringene. Vi kan kanskje klare å akseptere knask-biten av halloween, men er vi klar for knep? For de færreste blir veldig glade for å få huset dekket av egg, andre igjen har opplevd verre ting. Her hos meg kommer som sagt ingen barn, men hos andre kommer det enorme mengder. Det kan nok bli litt mye å håndtere.

Denne halloween-jenta hadde kanskje
blitt litt skumlere om hun hadde tatt med seg
følgesvennen sin...
Som nevnt, halloween har kommet for å bli. Derfor har jeg et par oppfordringer. Først til foreldre og barn.
  • Gå kun knask eller knep 31. oktober. Da er folk mer forberedt og de slipper å ha et renn på dørene i flere dager. Slikt blir fort irriterende. Ha gjerne fest i helgen, men bank kun på dører på den korrekte dagen. Det er ikke argument at det er travle ukedager. Prioriter hva som er viktigst, punktum.
  • Snakk med barna om å respektere slukkede utelys og lapp på døra. Sjansene for at de møter sure miner bak den døra er store, og det lager unødvendig irritasjon. Det er andre hus å velge mellom.
  • Bor dere i grisgrendte strøk, hold dere i eget nabolag. Er det ett eller to små boligfelt i området, er det garantert flere som også slipper av barna der. Om alle de som bor litt utenfor området kjører barna sine til de få boligfeltene, tenk på hvor mange det fort kan bli og tenk på hvordan det er i bo i det boligfeltet... Avtal heller med et par av de nærmeste naboene, man trenger ikke besøke så mange hus.
  • Nordmenn er ikke spesielt klare for knep, snakk med barna om det. Opprinnelig så skal man gjøre rampestreker når man ikke får godteri. Det er nødvendigvis ikke en tradisjon vi trenger å gjøre til vår egen. Husk hva jeg nevnte i begynnelsen, om å gjøre tradisjonen til vår egen. Det vil bli enklere å få halloween akseptert uten knep.
Til alle med dører og som risikerer å få besøk skjelletter og prinsesser:
  • Vil du ikke ha besøk, slå av utelyset eller heng en godt synlig lapp. Da har i allefall gjort dit. Min datter og hennes venner har opplevd å bli skjelt ut og jaget av en som ikke feiret halloween, og siden han ikke feiret det skulle ingen tvinge han til å slå av lyset. Slik oppførsel kommer man ingen vei med. Dager er her for å bli, da kan man lige greit følge spillereglene, samme hvor sterk motstander man er.
  • Om barn ikke respekterer avslått lys, er det mange ganger foreldrenes feil. Ville du blitt skjelt ut da du var barn? Vær høflig, og forklar at utelyset er slått av for en grunn. Forhåpentligvis er det en investering i kommende år. Om barna ikke respekterer det, er det dessverre slik at enkelte har en dårlig holdning av ymse slag og det vil sikkert merkes på andre dager også. Jeg sier ikke at man skal finne seg i hva som helst, men prøv å oppfør deg sivilert. Vi er voksne, de er barn. 
  • Vil du få liv i julebukken? Start med egne barn om du har. Om barna synes det er skummelt å synge julesanger, samle flere barn, øv på forhånd. Uten oss foreldre, vil julebukken dø ut en gang for alle. Det er bedre, enn å lage en facebook-gruppe som oppfordrer til at halloween skal bort og julebukk inn. Julebukken kommer ikke så lenge vi sitter ved PC, den kommer ved aktivt oppmuntre barna våre.
  • Tør å omfavne gleden og moroa, tør å omfavne endringer. Vi kommer ikke unna, og klaging er kanskje selvforsterkende, men det er lite nyttig eller hyggelig.
Årets utbytte...
Så knask eller knep folkens! La oss omfavne barna i oss.Man får det jo strengt tatt ikke mer moro enn man gjør det til selv! Så kan vi kanskje være glade for at vi foreløpig ikke drar den så langt som amerikanerne gjør. Der begynner mange forberedelsene flere uker i forveien...

Et amerikansk, halloween-pyntet hus.
Foto: Tone Simarud Magnussen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...