tirsdag 30. august 2016

Tirsdagstema: Energi

Da jeg så dagens TirsdagsTema, var jeg ikke spesielt optimistisk, hva i all verden skal jeg ta bilde av? Energi, hvordan ta bilde av det? Jeg grunnet litt på det gjennom formiddagen, og fikk så en idé.



Lyspæra er jo noe som gjør at vi faktisk kan se energien, gjennom lyset den gir oss. Derfor følte jeg i førsteomgang at det var det som best kunne skildre ordet energi. Men så gikk jeg rundt og tenkte, og plutselig så fikk temaet veldig mye plass i hodet mitt. For det er jo faktisk energi rundt oss, hele tiden.


Andre ting begynner å miste energien, livets gang med andre ord.


Mat må man ha! Innsektene yrer rundt i hagen og spiser nektar. Man kommer ikke langt uten tilført energi.



 Vinden tar tak i trær og andre ting, og gir dem bevegelse med sin energi. Vindkraft har lenge vært en viktig energikilde, til for eksempel vindmøller som kverner korn og i moderne dager, gir oss strøm.


Jeg lurer på hvor mye energi det koster denne edderkoppen og spinne et så tett nett?


En energisk rottweiler med sin ball! Det er bare å passe seg når denne energibunten kommer  flyvende.


Her om dagen sluttet plutselig TVen og virke, og jeg var redd for at nå hadde den gått i stykker. Så hører jeg et rop fra barnerommet, hvor en PC ikke ladet. Jeg la 2+2 sammen og konkluderte med at en del av stikkontaktene ikke virket lenger, og synderen viste seg å være et brudd i ledningen her... Energien kom rett og slett ikke frem!


Middag til oss, energi til kroppene våre. For at maten skal bli ferdig, trenger den energi fra plata. Smøret frigir energi og omgjøres til damp. Egentlig ganske fasinerende, når man begynner å tenke over det, eller er det bare jeg som er rar? 


Så har man jo temaet olje/benisn og en energikilde som en dag tar slutt. Er man klar for den dagen, og hva blir den ultimate erstatningen? Vi har jo funnet løsningen for vanlige biler, gjennom elektrisitet, men hva med større kjøretøyer? Bussene mange steder går jo nå på biogass, er det framtiden? Den som lever får vel se...


Vår aller viktigste energikilde er på vei ned for kvelden, og skinner vakkert i vinduene på låven. Uten sola har vi ikke liv, bare kulde og død. Skremmende tanker dukker opp, om hvor avhengige vi er av en stor stjerne og hva som vil skje med oss den dagen den slutter.


Konklusjonen er at alt rundt oss er energi på en eller annen måte. Det er over alt og energi er liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...