torsdag 25. august 2016

Geocaching: Osebergskogen

Ved den berømte Oseberghaugen i Tønsberg, finner man Osebergskogen. Her ble det i våres lagt ut endel cacher, og dette er fra turen min der. Jeg ble STF (Second to find) mener jeg å huske, på de som var der da. Etter det kom det noen flere, som jeg fant fra hesteryggen, og det har også kommet en multi som jeg har til gode å løse foreløpig. En fin tur, med cacher som er greie og finne. Jeg pleier å ri endel her, når jeg vil ut på en litt lenger ridetur.


Jeg valgte å parkere her og gå opp veien en ser på bildet. Hvorfor ser du på bildet under. Det var også dårlig parkeringsmuligheter ved veistart, så da syntes jeg dette var det beste valget.



Osebergskogen er endel av de mange kulturstiene i Slagendalen og er godt merket.



Det er hovedsaklig grusvei å gå på hele veien og de aller fleste cachene ligger ganske nært veien (med kanskje et unntak).



Det er april, og noen spede tegn på liv begynner å dukke opp.



Plutselig møtte jeg en dame som var ute på tur helt alene!


Hun stoppet opp, men var ikke så villig til å slå av en prat. Hva som hadde vært målet med turen hennes forble en hemmelighet...




En av cachene lå ved denne gapahuken. Her kan man fint ta en liten rast på turen.


Før du drar videre, kan du legge igjen en liten hilsen i boka du finner i denne flotte postkassen. Oseberg gård har hatt fjordinger i mange år, så jeg vil tro det er årsaken til motivet.


Etter å ha gått et par kilometer, ble jeg ... så ... utrolig ... tissatrengt! Hva er vel ikke bedre enn at en do plutselig dukker opp midt inne i skogen? Det var så glissent med trær at det var jo ikke bare å finne en busk å hjemme seg bak, hva om det var flere cachere i området?


Rart tre, eller noe i den duren, minns jeg hintet var... Kan det være dette tro?


Litt flere spede vårtegn...


Hvitveisen har så vidt begynt å lage et vakkert teppe og man vet at nå kommer virkelig våren!


Kua (den hvite flekken midt på bildet), har satt snuta i retning hjem til resten av flokken sin.


Endelig bilen i sikte. Litt sliten i bena og kald. Turen var ikke mer enn ca. 4 km mener jeg å huske, så ikke spesielt lang. Rett frem ser man Slagen kirke.


Oseberghaugen. Den har selvsagt også en flott geocache som man absolutt bør få med seg, for ikke å glemme alle de andre cachene i området. Slagen kirke har en egen, og det er et par flotte installasjoner både foran og bak kirken, for ikke å glemme en litt vrien multi! Du kan også gå herfra og finne geocacher helt til Kilen, ved å følge I Osebergskipets kjølvann, hele 14 cacher til sammen, pluss et par ekstra som ligger langs den ruta. Så hvorfor ikke gå en skikkelig lang tur og så avslutte med en film på Kilden Kino (som selvsagt har sin egen geocache)? God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...