søndag 6. desember 2015

Smakebit på en søndag: Statsminister Fahr og Sønn Barna som forsvant av Lars Joachim Grimstad


I dag er dagen etter julebord, ute blåser det så jeg nesten ikke får puste. Derfor har samboer og jeg hatt et skikkelig Star Wars maraton, 3 filmer på rappen! Jeg burde sikkert brukt tiden på å lese en bok, men det er litt deilig noen ganger og bare bli foret med underholdning. Jeg aldri har sett en hel Star Wars film før(!), så nå mente Ole Jan at det var på tide. Nå er straks den siste filmen fullført, Darth Vader ligger for døden. Jeg har endelig blitt hektet, bedre sent enn aldri, og vi er nå klare for kino...



Tidligere i uken begynte jeg å lese en ny bok for min datter. Hovedpoenget er at hun skal slappe av slik at hun lettere sovner om kvelden. Problemet er bare det at vi har valgt feil bok for det formålet! Boken vi leser er Barna som forsvant, av Lars Joachim Grimstad. Tonen og humoren minner meg veldig om Doktor Proktor, og det har blitt flere latterkuler underveis. Det blir lite avslapping av slikt, men fullføre må vi, fordi dette er gøy og en anelse sprøtt.

Smakebiten er fra starten av boken hvor Finn Fahr og hans far, statsministeren, er på middag på slottet med diktatoren Kim Il-Seng (ja, det er en viss likhet med en viss Kim fra Nord-Korea her). I smakebiten overrekker han gaver til kongeparet, de har allerede fått en enorm flatskjerm i gull.

Kim Il-Seng viftet med noe som lignet en gammel DVD. På forsiden var det et bilde av ham selv, der hodet hans var plassert på en annen manns vanvittig muskuløse overkropp.
  -Dere får også min veldig populære treningsvideo "Den Store Leder blir stor og sterk", hvor jeg løfter biler og kaster store steiner som knuser helikoptre i lufta, hihihihihi!
s. 11
Dette blir vistnok siste smakebit før jul. For flere smakebiter, ta en tur innom bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

1 kommentar:

  1. kul att diktatorn heter Kim Il-Seng i godnattsagan! tack för smakebiten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...